זהירות על הסחוס – טיפים לרצים

 

מעל ל-10 שנים שאני רצה וכבר הספקתי להשתתף בהמון מרוצים בארץ,

כשהתחלתי לרוץ לא ידעתי מה החשיבות של אימוני כוח במקביל לאימוני הריצה.

גרמתי לעצמי לפציעה בברכיים, והייתי זקוקה לטיפול בפיזיותרפיה .

לכן חשוב לי להעביר לכל מי שמתאמן בריצה את המידע החשוב שקיבלתי.

נפגשתי עם ד"ר שמוליק יצחק, אורתופד מנתח ורופא ספורט לשיחה על שחיקת הסחוס ועל הפאסיה שרובנו לא מכירים ולא יודעים על קיומה והחשיבות שלה.

קודם אסביר מהם הסחוס והפאסיה ובסיום הכתבה תקבלו מספר טיפים חשובים.

 

זהירות על הסחוס – טיפים לרצים

 

מהו הסחוס?

תפקיד הסחוס הוא לייצר תאי קולגן הממוקמים בכל המפרקים בגוף ומהווים שכבה המגינה על המפרקים.
הסחוס נשחק בעיקר במפרקים בהם יש עומס כתוצאה ממשקל כגון: ברכיים ויריכיים.
הלחץ המכני של הגוף הורס את סיבי הקולגן, והשחיקה מתחילה להופיע בתאים עצמם.
הגורמים העיקריים לשחיקת הסחוס הם: טראומה שהתרחשה במפרק, גיל וגנטיקה אשר משפיעים על חילוף החומרים הטבעי של תאי הסחוס.
כאשר נוצר מצב של שחיקה בסחוס חילוף החומרים בתאים מאט וסיבי הקולגן כמעט ולא נוצרים.
כיום יש טיפול חדשני שאינו מצריך ניתוח להחלפת המפרק, ע"י שימוש בתהודה מגנטית, המשמשת מרכיב מרכזי ב-MRI המבוסס על טכנולוגיית MBST.
הטיפולים נעשים בתדר מסוים ומטפלים בגורם השחיקה של הסחוס, משחזרים את חילוף החומרים וכתוצאה מהטיפול נוצרים סיבי קולגן המשפרים את דרגת השחיקה, וכך אפשר להימנע מניתוחים וזריקות שמציעים לנו הרופאים בקופות החולים.

 

מהי הפאסיה?

הפאסיה היא רקמה רכה, היא עוטפת את כל השרירים והאיברים בגוף, הלב, הריאות, כלי הדם, העצבים, כל איבר ואיבר עטופים בפאסיה כולל העצמות.
הפאסיה היא אחת ונוגעת בכל הגוף,
כאשר יש נזק, חבלה, פציעה או ניתוח, נוצרת פגיעה בפאסיה, מעין "קשר" או "מוקש" אם תרצו, והקשר הזה ישפיע במקום אחר בגוף – בפאסיה.
לדוגמה: במקרה של חבלה שמקורה בנפילה על ברך שמאל, כעת הרגל כואבת ואנחנו צולעים ומתקשים בדריכה על הרגל.
נוצר מצב שכל הגוף יוצא מאיזון, המקום של החבלה אינו נע בצורה רגילה, ויש הפרעה בתנועתיות בין השרירים והפאסיה באיזור הברך, נוצר ה"קשר" בפאסיה, וכעת יכולה להיות תגובה של פיצוי במקום אחר בפאסיה: בגב, בקרסול, בכתפיים או בכל מקום אחר.
לא ניתן לנחש היכן יופיע המוקד המשני של ההפרעה בפאסיה.

למה זה קורה?
בין כל השכבות בגוף יש תנועתיות – החלקה בין השרירים והפאסיה, בין הרקמות ישנו חומר טבעי בשם חומצה היאלורונית, זהו חומר הסיכה הטבעי של הגוף שנמצא בין כל הרקמות.
המקום המוכר ביותר הוא במפרקים, והוא מאפשר תנועה חלקה בין האיברים השונים, בגב, בגפיים ואפילו בלב, בריאות ובמערכת העיכול.
כאשר הפאסיה יוצאת מאיזון – נוצר "קשר" זוהי בעצם התגבשות של החומצה ההיאלורונית, במצב הטבעי שלה החומצה ההיאלורונית מאפשרת החלקה טובה בין הרקמות השונות.
אך כשנוצר מצב של יציאה מאיזון החומצה ההיאלורונית מתגבשת. בדומה לדבש שכאשר הוא חם הוא גמיש ונוזלי, וכאשר הוא עומד או מתקרר הוא הופך להיות גבישי כמו סוכר, כך מתנהגת החומצה ההיאלורונית.
במרבית המצבים של כאבי גב לאחר שינה או ישיבה ממושכת הם חולפים כאשר אנו מתחילים לנוע והגוף חם. במקרים הקלים יותר זהו המצב.
במצבים מורכבים יותר נדרש טיפול של פיזיותרפיה ספציפי בפאסיה בנוסף לטיפול בשרירים, במיוחד לאחר פציעות ספורט, מאמצי יתר, מתיחות של שרירים שלא התאזנו לאחר יומיים או שלושה.
הטיפול בפאסיה הוא חלק מפיזיותרפיה וכאן המקום לבוא לאבחון, להערכת המצב והתאמת טיפול נכון ומתאים לרקמות, לשרירים ולפאסיה.

 

זהירות על הסחוס - טיפים לרצים
זהירות על הסחוס – טיפים לרצים

 

טיפים למניעת פציעות לרצים:

הטיפ הראשון והכי חשוב: להקשיב לגוף!
אם יש כאב צריך להקשיב ולהבין את מקור הכאב, אן הוא עובר אחרי 5 דקות אז הכל בסדר, אבל אם הכאב ממשיך צריך לעצור מהפעילות אותה עשינו ולנוח.
הכאב זה הסימן של הגוף לאותת לנו שמשהו לא בסדר, אסור להתעלם מתחושות של כאב וזה משהו שדורש התייחסות.
התאמת נעלי ריצה – אין נעל שהכי היכ טובה, זה הכל עניין של נוחות, לכל אחד יש מבנה שונה ולכן נעל אחת שתתאים למישהו אחר לא תהיה נוחה ולא תתאים לאדם אחר.
לכן חשוב ללכת ולמדוד את הנעליים בחנות שיש להם מסילה, תנעלו את הנעל ותרוצו איתה על המסילה כדי שתבינו אם היא מתאימה ונוחה לכם ברגל.
מדרסים מסייעים בבלימת זעזועים, זה לא חובה אבל אם הגעתם לאורתופד ואתם זקוקים למדרסים, אל תוותרו עליהם בריצה.
יש להחליף נעליים כל 500-700 ק"מ, לא להגיע למרוץ עם נעליים עייפות שעברו המון ק"מ. וכמון שלא להגיע עם נעליים חדשות למרוץ, יש להתאמן עם נעליים חדשות לפחות 100 ק"מ לפני המרוץ.
קחו הכל במידה המתאימה לכם, אם אתם מתחילים לעשות משהו חדש, תנו לגוף זמן להסתגל, אל תסתערו במהירות על האתגר הבא אם הגוף שלכם לא מוכן לזה. הגוף שוכח ולכן הקפידו על אימונים לפחות פעמיים בשבוע.
לקראת מרוצים ותחרויות הגוף זקוק למנוחה בין האימונים, אל תעמיסו בשבוע שלפני התחרות ותנו לגוף זמן התאוששות.
למדו לנשום נכון בזמן הריצה, זה משהו שיכול לסייע לכם לפתור לכם המון בעיות.
תשאפו לעשות 10,000 צעדים ביום!

 

אני רוצה להודות לד"ר שמוליק יצחק על כל המידע והטיפים.
כל מי שמעוניין/ת לקבל ייעוץ מוזמן ליצור קשר עם מרפאת מדטק.
כתובת: מנחם בגין 7 בית גיבור רמת גן
03-9043434
http://www.medtec.co.il

 

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.